Zandvoort 30-08-'05

Kilometerstand 18.131

Afhandeling Marokkaanse autoriteiten
  Tijdstip 14.40

Hoe de grensovergang verliep is beschreven in het reisverhaal de Grensovergang Marokko heeft een tijdsverschil met Nederland en we kunnen de horloges 2 uur terugzetten. We rijden naar Chefchaouen, een klein plaatsje in het Rifgebergte. Wat het plaatsje opvallend maakt zijn de blauw/paars beschilderde huizen. De onderste helft van de huizen zijn gekleurd, de bovenkant is wit. Dit geeft een heel bijzonder effect als je door de nauwe staatjes loopt.

We slapen in hotel Asma, gelegen tegen de berg met uitzicht over Chefchaouen. 's Avonds eten we in een leuk restaurantje onze eerste originele Marokkaanse maaltijd.

Dag 26, zaterdag 24 september 05; Chefchaouen
  Kilometerstand begin 18.241
  Aantal gereden km 249

Vertrektijd 09.30u
  Eindtijd 16.00u
  Aantal uren onderweg 4 ½ u

Na een zeer onrustige nacht (de plaatselijke discotheek hield ons tot 's ochtends half 4 wakker en bijna direct daarna werd de door ons zo gekoesterde stilte verstoord met het ochtendgebed, verkondigt via de luidsprekers zoals het hoort in deze landen) vertrekken wij richting Fès.

Chefchaouen – Ouezzane – Fes via een redelijke tweebaansweg.

09.50u Eerste boete! Wegens te hard rijden. Maximale snelheid is binnen bebouwde kom 40km per uur . Hoe verzinnen ze het.
  11.00u Vanuit alle windstreken zien we mensen aankomen, lopend of gezeten op ezeltjes.
  Het voelt alsof we in niemandsland zijn, we hebben namelijk geen dorpje onderweg gezien. We stoppen de auto en begeven ons in dezelfde richting. We moeten een slingerbruggetje nemen om een rivier over te steken. Aan de andere kant blijkt er een markt te zijn. We zijn de enige blanken die er rondlopen en daarmee een zelf een bezienswaardigheid op dat moment. Maar de sfeer is erg vriendelijk. Alles wordt hier verkocht, schoolboeken – fruit – brood – stiften en pennen – schapen – geiten. Heerlijk georganiseerde chaos, zo komt het over.
  11.45u Blij met dit intermezzo vervolgen we onze weg.

16.00u Aankomst Camping Internationaal Fès. Boodschappen gehaald in een westerse supermarkt, met westerse prijzen. Op de camping gelijk een Belgisch stel leren kennen; Iwan en Caterine. Onze eerste kennismaking met Overlanders, vanavond gaan we samen een biertje doen.

22.00u Slapen. Na een goed avondje boordevol tips over routes, grenzen en leuke campingsites te hebben gekregen.

Dag 27, zondag 25 september 05; Fès
  Aantal gereden km - 0-

06.50u Hardlopen. Voor ons gevoel vroeg, maar naast de camping bevindt zich het voetbalstadion. Iedere zondagmorgen is hier vanaf zes uur sportgekte. Werkelijk waar, compleet Fès doet hier zijn wekelijkse work-out. Er zijn hardlopers (man en vrouw), voetbalteams die elkaar treffen in een felle strijd (mannen) en aerobics op de asfaltweg (gesluierde en in meerdere lagen aangeklede vrouwen, komt erg ongemakkelijk over).

Peter en ik slaan een zijweggetje in om deze drukte te ontlopen.

11.00u We gaan een bezoek brengen aan de Medina van Fes… Voor een uitgebreid verslag verwijs ik je naar het reisverhaal.
  19.00u BBQ met Iwan en Caterine. Verhalen uitwisselen. Erg gezellig.

Dag 28, maandag 26 september 05 Fès
  Aantal gereden km -0-

De hele dag wordt op de camping doorgebracht. Bijwerken van logboek, kasboek e.d.
  Aandacht besteden aan de inrichting van de auto. De Belgen raden ons aan een gids mee te nemen op de route Nouadibbou – Nouakchott. Op deze manier kan je van de officiële route afwijken en veel meer zien en ervaren. Een extra plaats creëren in de auto vergt nog enig gepuzzel.

18.00u Naar internetcafé in Nouvelle City en vervolgens naar Hotel Les Mérinides.
  Hoog boven de zee van lichtjes van Fès, gezeten in zachte loungebanken, luisterend naar de fluwelen klanken van Andalusische muziek en genoten van Marokkaanse gerechtjes.

Dag 29, dinsdag 27 september 05 Fès
  Kilometerstand eind 18.820
  Aantal gereden km 330

Vertrektijd 10.00u
  Eindtijd 18.30u
  Aantal uren onderweg 8 ½

08.00u Na een dramatische nacht is dan eindelijk de ochtend aangebroken. Rond 5 uur vannacht werden wij wakker vanwege een afgrijselijke stank. En met afgrijselijk bedoel ik de stank erger dan dat je kunt voorstellen. Deze nacht waait het erg hard en helaas onze richting uit. De wind brengt de lucht van de ‘toiletvoorzieningen' met zich mee. De stank zwakt af en zwelt aan. We sluiten de tent hermetisch en kruipen diep weg in onze slaapzak. Uiteindelijk vallen we weer in slaap maar de geur achtervolgt me tot in mijn diepste dromen.

10.00u Vandaag rijden we via Moulay Idriss Mèknes naar Rabat.

13.00u We maken een tussenstop in het plaatsje Moulay Idriss, dit is het meest belangrijke pelgrimsoord van Marokko. Idriss wordt gezien als de oprichter van Marokko. Dit gebeurde in 788 en Moulay Idriss werd de hoofdstad genoemd.
  Kmstand 18.601

We rijden via de snelweg Mèknes – Rabat, dit is een tolweg en kost Dihram 50 = 5 Euro. Een snelle rekenaar realiseert zich dat 10 Dirham gelijk is aan 1 Euro.

We komen omstreeks vijf uur aan in Rabat. De reden van ons bezoek is het bemachtigen van een visum voor Mauritanië . Zie ons uitgebreide reisverhaal.

Dag 30, woensdag 28 september 05; Rabat
  Kilometerstand begin 18.820
  Kilometerstand eind 18.955
  Aantal gereden km 135

07.00u Opstaan, ontbijten, op weg naar ambassade.
  08.30u Helaas, we worden doorverwezen naar Casablanca voor een visum. De plannen worden omgegooid. We besluiten in Rabat de Chellah te bezoeken, alvorens door te rijden naar Casablanca.
  10.00u Chella.

11.25u vertrekken richting Casablanca.

Getankt
  Tijdstip: 13.30u
  Kilometerstand 18.878
  Aantal liters 90
  O,82 Euro per liter

14.00u Aankomst Casablanca. Op zoek naar Consulaat…en de stad een beetje verkennen.
  17.00u Hyatt Regency Hotel is onze basis de komende 2 dagen.

19.00u Genieten in een trendy hotel met zeer smaakvolle inrichting. Drankje drinken in de pianobar waar nog enige nostalgie hangt. Uitgebreid dineren in het internationale restaurant aanwezig in het hotel.

Dag 31, donderdag 29 september 05; Casablanca
  Kilometerstand begin 18.955
  Kilometerstand eind 18.955
  Aantal gereden km

08.30u Consulaat Mauritanië voor onze visumaanvraag. Je kunt hierover lezen in het reisverhaal.

Dag 32, vrijdag 30 september 05; Casablanca / Marrakèch
  Kilometerstand begin 18.955
  Aantal gereden km 247

Vertrektijd 11.05u
  Eindtijd 15.00u
  Aantal uren onderweg ~4

11.00u We zijn de trotse bezitters van een visum. Vandaag rijden we naar Marrakèch. De bruisende stad die niet mag worden gemist. De weg Casablanca – Marrakèch is voor het grootste gedeelte een prima tweebaansweg. Alleen de 30 kilometers zijn snelweg (tolweg).

15.00u Aankomst. Op zoek naar een leuke Riad (groot huis met maar een aantal luxe kamers). Helaas, alles zit vol. We eindigen bij hotel ‘Les Jardins de la Koutoubia', een absoluut droomhotel. En de locatie is perfect. Slechts een paar honderd meter bij de Djem el Fnaa vandaan.

Je kunt hierover lezen in het reisverhaal, Marrakèch de Betovering.

Dag 33, zaterdag 1 oktober 05 Marrakèch
  Aantal gereden km 0

De hele dag heerlijk bij het zwembad hangen. Hoewel in de middag is het hard werken. Het logboek en de reisverhalen bijwerken.

17.30u Terug naar de Djem El Fnaa.
  23.00u Terug naar ons huis, die heerlijke hotelkamer.

Dag 34, zondag 2 oktober 05 Marrakèch
  Aantal gereden km 0

Nog 1 dagje rust en genieten van luxe en comfort. Morgen gaat het echte werk beginnen. We verlaten de bewoonde wereld en rijden richting de grens met Mauritanië.
  Via Aïd Benhaddou zakken we verder af. Om waarschijnlijk woensdag onze eerste officiële off-road route / piste te rijden. Bij Tagounite gaan we een Track volgen met aanwijzingen van Chris Scott, een wereldbekende Sahara- en Noord-Afrika kenner. Met zijn boek de “Sahara Overland, a route and planning guide” in de hand verdwijnen wij richting niemandsland.

Dag 35, maandag 3 oktober 2005 Marrakèch-Telouet-Aït Benhaddou
  Kilometerstand eind 19.372
  Aantal km vandaag 180
  Totaal km 3188

Vertrektijd 12.45 uur
  Aankomsttijd 18.50 uur
  Aantal uren onderweg 6

08.30 u opgestaan, bij de koffie tevergeefs geprobeerd om te internetten. Vervolgens naar het cybercafé (waar we nog nooit een kop koffie hebben gedronken). Eindelijk de logboeken en reisverhalen naar Odile kunnen sturen. Daarna snel boodschappen gedaan.

We zijn laat weg. Het ia al na twaalven. Bij aankomst in Telouet blijkt dat de route naar Aïd Benhaddou een piste is. Totaal onverwacht en het begint al wat later te worden op de dag. Onze eerste piste samen. Een piste is een onverharde “track” (afhankelijk van het seizoen begaanbaar) van zand of keien. In dit geval is het hoofdzakelijk rots en keien. Maar met prachtige beelden van de Hoge Atlas (hoogste punt vandaag 2260 meter).
  Over ongeveer 35 km hebben wij meer dan 2 uur gereden. Gelukkig kwamen we tussendoor een paar andere 4X4s tegen om info uit te wisselen. Het laaste uur met een andere auto (Fransen) opgereden. Uitgebreid verslag in het reisverhaal “ onze 1 ste piste en de Marokkaanse woestijn
  18.50 u (het is inmiddels pikkedonker ) Aankomst bij auberge “Defat Kasbah”. Mooie kamers, lekker eten en vriendelijke mensen. Dit voelt aan als onze beloning voor het harde werk van vandaag. Deze auberge is van een “Franse” Marokkaan en zeker de moeite waard.

Dag 36, dinsdag 4 oktober 2005 Aït Benhaddou-Ouarzazate-Zagora-Tinfou
  Kilometerstand begin 19.372
  Kilometerstand eind 19.608
  Aantal km vandaag 236
  Totaal km 3424

Vertrektijd 10.00 uur
  Aankomsttijd 17.00 uur
  Aantal uren onderweg 7

07.30 u ontbijt en oefeningen.
  10.00 u vandaaag zijn wij er vroeger bij en bezoeken Aïd Benhaddou voordat het heet wordt. Deze prachtige oude lemen burcht werd gebruikt als decor voor “The jewel of the Nile”.
  11.30 u onderweg naar Ouarzazate. Een modernere marokkaanse stad met veel toeristen en hier liggen ook de Atlas studios. We rijden een rondje, doen wat boodschappen en gaan door naar Zagora. De woestijn roept...
  In Zagora tanken we bij kmstand 19.570. 92 liters voor 770 MAD. Wij vinden geen leuke accomodatie en besluiten door te rijden.
  17.00 u Tinfou, bij de eerste duinen, stoppen we op aanbeveling van de Lonely planet bij “Le repos du Sable”. Het enige goede is dat wij hier de auto opnieuw kunnen inpakken om voor de gids een plaats te maken. Een tas op het dak en voila. De nieuwe methode van inpakken van Manon werpt z'n vruchten af. Ik had nooit gedacht dat wij er ook nog een gids bij konden proppen... Wij hebben al behoorlijk wat spullen die terug kunnen naar huis of liever ruilen?

In gesprekken met de gids besluiten we van ons oorspronkelijk plan (de route M6 van Chris Scott uit Sahara overland) af te wijken en naar de duinen te rijden (zuidelijk) om vervolgens de weg naar Agadir te nemen. Zie reisverhaal “onze 1 ste piste en de Marokkaanse woestijn

Dag 37, woensdag 5 oktober 2005 Tinfou-Mhamid-Erg Laabidlia

Kilometerstand begin 19.608

Kilometerstand eind 19.730

Aantal km vandaag 122

Totaal km 3546

Vertrektijd 10.30 uur
  Aankomsttijd 14.55 uur
  Aantal uren onderweg 4.25

07.00 u wakker na onze slechtste nacht tot nu toe. Te warm, klein en vies. Toch meer gebruik maken van onze tent is de conclusie.

10.30 u eindelijk naar de woestijn –met gids- om de eerste indrukken te krijgen van de Sahara. We stoppen bij Tagounite om af te tanken. Kmstand 19.647, 10 liter, MAD 80. We kopen groentes, fruit en water @ MAD 1230 (ongeveer 12 Euro). Tijdens het tanken worden we “belaagd” door Franse 4X4 enthousiasten. Ze zitten overal aan, proberen zelfs de stoelen en de auto gaat ook vaak op de foto. Dat geeft een goed gevoel.

12.05 u we rijden de woestijn in! Route begint met wasbordjes.

14.55 u aankomst bij het Berberdorp in de Grand Dunes.
  Na een drankje bezoeken we de bewoners (nomaden van Berber afkomst). De kinderen genieten van de snoepjes en de balonnen (die nog geblazen moeten worden). Wij verlaten het kamp met ongeloof en ontzag voor dit harde leven in de woestijn...
  Hierna proberen we de auto uit samen met Bari (de jonge gastheer van de bivac). Na vast gezeten te hebben laten we wat lucht uit de banden lopen ( tot 1.7-1.8 Bar) en de auto beklimt de zandduinen alsof hij ervoor is uitgerust.
  Om 17.15 uur klimmen we te voet de hoogste duin (585 meter) om van de zonsondergang te genieten.
  Na een heerlijke Tagine van groente gaan we vroeg slapen in onze tent!

Dag 38, donderdag 6 oktober 2005 Erg Laabidlia-Foum Zguid-Tazenakht-Olad Berhil
  Kilometerstand begin 19.730
  Kilometerstand eind 20.066
  Aantal km vandaag 336
  Totaal km 3882

Vertrektijd 09.45 uur
  Aankomsttijd 18.30 uur
  Aantal uren onderweg 10.45

09.45 u na het ontbijt en de douche vertrekken we richting Foum Zguid. Wij zijn niet overtuigd van onze gids en nemen toch maar de bekendere route terug. Na de “oasis sacre” komen we op de M7 van Chriss Scott. Deze piste is op een klein heerlijk stuk na alleen maar keien. Zoals in het boek staat geen leuke piste om te rijden.
  12.15 uur, kmstand 19.773 Zaouia-Sidi-Abd-enNebi

14.38 uur, kmstand 19.829 aankomst Foum Zguid. Totale kms in woestijn 183!

Over asfalt rijden we door naar Tazenakht (aankomst 16.00 uur) waar we afscheid nemen van onze gids Ali Kamal.
  18.30 uur aankomst Olad Berhil bij Riad Hida (het voormalig huis van de Pasja en Calsberg). Genieten van luxe en comfort nu het weer kan...

Dag 39,40, 41 en 42, 7 t/m 10 oktober 2005 Riad Hida in Olad Berhil
  Kilometerstand begin 20.066
  Kilometerstand eind 20.110
  Aantal km vandaag 44
  Totaal km 3926

Absoluut een luxe-probleem, maar we moeten nog een modus vinden voor het reizen. We merken allebei dat de reis ons controleert. Wij worden als het ware geleefd door de reis en vinden daardoor niet de ontspanning waarnaar we verlangen. Leven in het nu en genieten van het moment lukt ons nog niet. We zijn teveel bezig met wat er moet gebeuren en wat we moeten ondernemen (dwang van ons –westerse- zelf ).
  Dus een time-out. Pauze. In een absoluut ideale omgeving. Olad Berhil is een klein dorp en Riad Hida ligt iets afgelegen. Samen met de voormalig lijfarts van Carlsberg zijn wij de enige gasten. De dagen bestaan uit luieren, lezen, zwemmen en heel veel nagenieten, overdenken en samenzijn/ samen zijn.

Enkele hoogtepunten:

Zaterdag 17.15u onze eerste zandstorm (zie foto's: 1 / 2 / 3) vanuit het niets verscheen een rode stofwolk. Deze bedekte binnen 10 minuten de hele omgeving. Enorme wind, stof en zand. Spannend om mee te maken, aangezien je in het begin geen idee hebt wat te verwachten.

Maandag 12.10u Bezoek aan de barrage (dam) iets buiten het dorp. Wij hadden het geluk de verantwoordelijke chef onderweg tegen te komen. Hij gaf ons een rondleiding met de nodige uitleg; 170m breed, 4.8 meter breed op de top, 40 meter beneden en capaciteit van 1000 hectare. Erg interessant. Toegegeven, we waren beide aangenaam verrast toen bleek dat hij er geen geld voor wilde hebben.

Maandag 13.30u Ontmoeting met twee schildpadden. Bijzondere ontmoeting met twee hardwerkende schildpadden - vrijen voor schildpadden ziet eruit als hard werken - . Met name voor het mannetje. In het begin konden we niet goed onderscheiden of de schildpadden ruzie hadden – territoriumdrift – of dat het een niet aangename manier van liefde bedrijven zou zijn. De ene schildpad (het mannetje) gaf namelijk de andere schildpad ( het vrouwtje, denken we) continu een duw met zijn schild. Vervolgens probeerde hij in haar achterpootje te bijten. Om daarna bovenop haar te klimmen waarbij wij toen goed konden zien dat dit een mannetje was! Het tweede educatieve moment van de maandag.

Vanaf dinsdag/morgen vervolgen wij de reis. Vanaf hier is het richting Agadir om vervolgens richting Mauretanië af te reizen.

Dag 43, dinsdag 11 oktober Route Oulad Berhill – Agadir

Kilometerstand begin 20.109
  Kilometerstand eind 20.256
  Km vandaag 147
  Km totaal 6.016

Vertrektijd 10.42 uur
  Aankomsttijd 16.30 uur
  Aantal uren onderweg ongeveer 6

08.00u Opgestaan. Rustig ontbijten en spullen inpakken. Nog een laatse mailtje sturen en we vertrekken. Rond het middaguur komen we aan in suburb van Agadir (20.237km). Een stop bij de Marokkaanse Makro om ‘groot' in te slaan!?
  14.03u Een stop bij supermarkt Marjane, Makro was toch niet zo'n goed idee...
  17.00u Hotel Sofitel, de laatste van een lange rij luxe en westerse hotels. Agadir is een badplaats gericht op de Westerse toerist met als extra een ritje op een kameel op het strand. Na een week binnenland in een klein dorpje schrikt het me een beetje af. Zowel de hoeveelheid roodverbrande toeristen, als de macho- en macha-cultuur van de Marokkanen.
  20.00u Biertje, olijfje, nootje en de Volkskrant. Japans eten in het restaurant en na iets te veel gegeten te hebben van de Marokkaanse zoeternijen als dessert, rond 11 uur misselijk naar bed.

Dag 44, woensdag 12 oktober Route Agadir – Tiznit – Tan Tan – Tarfaya – Laayoune

Kilometerstand begin 20.256
  Kilometerstand eind 20.881
  Km vandaag 625
  Km totaal 6.641

Vertrektijd 10.30 / 11.31 uur
  Aankomsttijd 20.10 uur
  Aantal uren onderweg ruim 8 ½

08.00u uitgebreid buffetontbijt. Daarna nog 1 keer langs supermarkt Marjane en dan is het tempo-rijden. Via de ‘snelweg' naar het Zuiden. Vergt wederom de nodige concentratie, het is een geasfalteerde tweebaansweg en het tegemoetkomend verkeer lijkt het recht te hebben op driekwart van de breedte van de weg.

Nog snel tanken: 90 liter voor 76 Euro, kmstand 20.61

Pauze om 13.55u tot 14.20u (20.400km), een sapje en een broodje nutella.

14.35u Eerste keer aangehouden bij een controlepost van de politie. Dit is de 11 e (!) post die we passeren. Na 5 posten binnen een half uur zijn we ze gaan bijhouden. Bij de 15 e post wordt ons eindelijk om een fiche gevraagd. En ja, dank zij de Belgen, hebben wij die! Een fiche is een getyped A-4 met onze persoonsinformatie; naam-geboorte-land van herkomst-adres -paspoortnummer-datum en plaats van afgifte-beroep- registratie/kenteken auto. Dit scheelt enorm veel tijd! De politie gaat anders al deze gegevens vragen (duurt niet zo lang) en vervolgens met de type-machine aan de kant van de weg deze gegevens noteren (duurt hèèèèèèl lang).

19.30u Vastbesloten Laayoune te bereiken, zijn we doorgereden na zonsondergang. Het wordt afgeraden dan nog te rijden (onveilig ivm slecht verlicht verkeer en eventuele overvallen in heel Afrika), maar het geeft de mooiste beelden. Het continu veranderende licht van de ondergaande zon, schildert een landschap met steeds wisselende kleuren. Het verlaten landschap lijkt niet meer ‘gewoon' leeg, droog en desolaat. Het is in beweging. Steeds verrassend en vol schoonheid.

20.10u Genietend van de omgeving, maar ook van de extra gezelligheid die in de auto ontstaat rijden we Laayoune binnen. We zijn nog 2x voor het stadje aangehouden, maar wederom deed de fiche wonderen. Om half 9 zitten wij met een welverdiend biertje in de bar van de Paradores van het plaatsje. Nog even iets eten en een schoon bedje in.

Dag 45, donderdag 13 oktober 2005 Route Laayoune – Boudjour - Dakhla

Kilometerstand begin 20.881

Kilometerstand eind 21.411
  Km vandaag 530
  Km totaal 7171

Vertrektijd 10.05 uur

Aankomsttijd 16.30 uur
  Aantal uren onderweg 6 ½

08.00u Na het ontbijt maken we eerst nog wat extra kopieen maken van de fiches.Vervolgens tanken we nog een keer (belastingvrij). 97 liter voor MAD 380, bij kmstand 20.885.

Vanaf Laayoune verandert het landschap in duinen. De kaart geeft aan dat wij ons in de westerlijke sahara begeven. Helaas leidt de geasfalteerde 2-baansweg ons weer vrij snel door uitgestrekte vlaktes met struikjes. Kort na het verlaten van Laayoune komen we 3 industriegebieden tegen. Marokko is druk bezig met industrie...C. Scott verteld kort hierover in zijn woestijnbijbel. De geschiedenis van de Westerse Sahara, de strijd tussen Marokko en Mauretanie en de poging van Marokko de steun te winnen van de Saharawi (zoals de nomaden genoemd worden in dit gebied).

Tussen 13.30 uur en 14.00 uur welverdiende pauze.

Wat ons onderweg op sommige plaatsen opvalt is de stank. Waarschijnlijk veroorzaakt door de kilo's plastic waarmee het land bezaait ligt. Zonde. Hoe de mens overal zijn sporen nalaat zonder rekening te houden met wat hij vernietigd.

15.50u Nog ongeveer 35 kilometer naar Dahkla en het uitzicht veranderd... Eerst nog een controlepost, dan over een duin en onze adem stopt even vanwege het uitzicht...

Links is de zee en voor ons een gigantische zandvlakte. Uitgestrekt tot de horizon. Helaas verstoord door de asfaltweg, dat wel. Maar als dit een voorproefje is van wat ons te wachten staat... Nouâdhibou – Nouakchott.
  16.30u Aankomst Dakhla, kmstand 21.400
  Geen redelijke camping of auberge te vinden dus maar een hotel (Sahara Regency).

23.30u Gegeten met Mark en Hilde. Twee Nederlanders die na hun studie met openbaar vervoer door Afrika reizen. Mark&Hilde.waarbenjenu.nl. Zij hebben net als wij 3 weken doorgebracht in Marokko. Na een paar koude biertjes gezellig samen gegeten. Daarna nog een beetje rondgehangen in Dakhla. De hele stad was wakker en “Alive”. Om 23.00 uur waren alle winkeltjes en stalletjes open.Volle bedrijvigheid. Voor het hotel een groot feest met name gericht op kleine kinderen! Die overigens totaal geen manieren hebben. Sterker nog ronduit onbeschoft, ordinair en asociaal gedrag vertonen.

00.00u Slapen. We willen goed uitgerust zijn voor die laatse paar kilometers in Marokko, maar nog spannender; de Grensovergang naar Mauretanië. Ons tweede land op het Afrikaanse continent. Zoveel onbekender dan Marokko. Griezelverhalen gelezen en gehoord over de grensovergang...Hoe gaat het ons morgen verlopen?