Maputo, 18 april

Het is weer even wennen om in een ‘echt' Afrikaans land te zijn. De wegen zijn slechter, het verkeer is chaotischer en het straatbeeld een stuk armer. Na maanden Zuid-Afrika en de zichtbaar westerse/blanke invloeden moeten we allebei weer even acclimatiseren.

De eerste 100 kilometer vanaf de grens naar Maputo hebben we niet meegekregen, het was inmiddels donker toen wij het land binnenreden. De op zich soepele grensovergang Zuid-Afrika – Mozambique is voor ons een drama geworden, omdat wij van een aantal in Zuid-Afrika gekochte artikelen de B.T.W. wilden terug hebben. Mm, dit grapje kostte ons 5 uur… Het werd op een gegeven moment nog spannend of wij voor zeven uur 's avonds de grens over zouden gaan…Eventuele moeilijkheden met het invoeren van Durban naar Mozambique (waar we wel vanuit waren gegaan) bleven gelukkig uit.

Vrijdagavond rond half negen reden wij de hoofdstad Maputo binnen. En toen kwam de volgende ‘tegenslag' van die dag; nergens werd een hond geaccepteerd. Na ongeveer een uur zoeken en rondrijden zijn we een hapje gaan eten. We vonden een heel leuk Portugees restaurantje aan de zee. De vriendelijke eigenaar heeft zelf vijf honden en maakte voor ons een uitzondering en liet Durban toe. Weliswaar aan een tafeltje uit het zicht van de andere gasten, ergens helemaal achteraan. Maar wij vonden het prima, we waren blij dat we Durbie mochten meenemen. Uiteindelijk hebben we die nacht rond twaalven ingecheckt bij het Holiday Inn en Durbster in de auto gelaten. Was even een moeilijke beslissing, maar aan de andere kant, de auto is nu eenmaal zijn huisje/slaapplaats…

We moesten in Maputo het nodige regelen voor Durbie, maar aangezien het weekend was besloten we voor twee dagen naar Maccaneta Beach te gaan. Een eilandje voor Marracuene, een dorp 35km boven Maputo. Slechts 35km, hoe lang kan je daar in hemelsnaam over doen?

…Het heeft 6 uur geduurd voordat we én bij het strandje aankwamen én een accomadatie hadden gevonden waar ze het hondje toelieten…Ten eerste moesten we met een ferry de Incomuti rivier oversteken; wachttijd ruim drie kwartier. Op het eiland bleek dat er geen wegen waren, maar tracks (sporen). Vanwege hevige regens van de laatste maanden waren deze tracks veranderd in enorme modderpoelen. Wij waren de laatste van drie auto's die zich richting het strand begaven. Aangezien de eerste auto van een inwoner van het eiland was reden we vol vertrouwen achter haar aan. En dan zie je maar weer; een vrouw achter het stuur is vragen om onheil. Vol gas dook zij een modderpoel in en kwam tot aan haar assen vast te staan. Samen met de andere auto besloten wij om te rijden. In de verte zagen wij een tractor rijden over iets wat leek op een harder spoor. Via dat spoor zouden wij dan weer teruggaan naar dit spoor en kijken of wij de vrouw aan de voorkant uit de modder zouden kunnen trekken. Ook dit track vroeg om de nodige voorzichtigheid, maar we zijn er uiteindelijk zonder kleerscheuren doorheen gekomen. Ondertussen waren ze met tien man bezig de vrouw te bevrijden. Omdat er al hulp was en zij buiten ons ‘lierbereik' stond besloten wij door te rijden. Bij het strand aangekomen bleek het nog een hele klus te zijn om een accomadatie te vinden (waar de eigenaar aanwezig was en die dan een hond toeliet).

Uiteindelijk konden wij om zes uur 's avonds, net voor donker, onze spullen neergooien in een huisje op het strand. Idyllischer kon het niet. Mm, misschien kan er wat gebeuren aan de de inrichting van het huisje..(TL verlichting, plastic stoelen, dun matrasje, koud water) Maar ons hoorde je niet meer klagen. We zaten óp het strand en Durban werd geaccepteerd…

Na twee heerlijke relaxte stranddagen zijn we maandagmiddag teruggekomen in Maputo. Alsnog een backpacker kunnen vinden waar Durban welkom is. En nu is het hier zorgen dat we de juiste stempels en papieren voor Malawi kunnen regelen. Eerlijk gezegd is dit wel een behoorlijke uitdaging. Het lijkt wel of niemand hier met honden rondreist…Volgens de formaliteiten duurt het verkrijgen van desbetreffende papieren minimaal twee weken…Tijd die we én niet hebben én niet in Maputo willen doorbrengen. Maar goed, we hebben wel iets geleerd van de procedure in Zuid Afrika en doen ons best om hier ook de boel te pushen. En anders wagen we het er gewoon op; vertrekken we zonder de papieren richting Malawi.

Van Mozambique kunnen we nog niet veel zeggen. Wel hebben we onderweg naar Marracuene wat gevolgen van de oorlog gezien. Los van het niet onderhouden wegdek en de allesoverheersende armoede die je ziet, hebben we gebouwen gezien waarvan gedeeltes zijn opgeblazen door bom- of mortieraanslagen. De hoofdstad zelf laat ook niet veel vooruitgang zien. Afgezien van twee avenues met goed asfalt en grote modernere huizen/gebouwen is het niet onderhouden. Vale en deprimerende flatgebouwen. Gaten in het asfalt, soms zo diep dat je er met een gewone auto niet kan rijden. Misschien een harde opmerking maar het is weer echt een hoofdstad van een typisch Afrikaans land. Wij vragen af of het komt doordat wij zo lang in Kaapstad hebben gezeten dat dit ons zo opvalt. Zijn wij het Afrikaanse straatbeeld zo ontwend, dat nu het negatieve, het deprimerende en het armoedige zo opvalt. Begrijp me niet verkeerd; wij zijn blij dat we weer rondreizen. We vinden het heerlijk om ‘terug' te zijn in Afrika. Maar er is een lange tijd geweest dat het ons niet opviel wanneer er geen asfalt was. Of straattegels. Of een stoep voor de wandelaars. Het was de normaalste zaak van de wereld om op het zand te lopen. En groente en fruit op een armzalig kleedje op straat (half in de modder) te zien liggen. Om spelende kinderen op afvalbergen te zien ‘ronddartelen'. En nu zijn dit de dingen die ons opvallen.

We zijn weer terug in Afrika. En deze keer met hond.